Wednesday, August 10, 2016

Misli globalno, živi lokalno

U poslednje vreme menjaju mi se navike. I to ne baš da sam ja tako uredila (ili barem ne na svesnom nivou, koliko ja znam), ali nešto se menja. Ne znam još da li je nabolje ili nagore, no... Priča kaže sledeće.
Iako bi ljudi rekli da sam ja veoma društvena osoba, koja brzo, lako i spontano ostvaruje kontakte sa drugima, oduvek sam volela da kupujem u hipermarketima. Pošto sam ceo život živela pored pijace, najviše od svega me je smaralo da kupujem tamo. Gužva, sretanje komšija, mamino stalno zvocanje da je na pijaci sve bolje, jeftinije, pouzdanije učinili su da zazirem od prodavaca, i uopšte, od tog mesta. Stalno sam mislila da će mi tamo uvek staviti više nego što želim da kupim ili će me prevejani seljaci na neki način oštetiti. Činilo mi se da si teti u hipermarketu ti samo jedan broj, da nju ne zanima kako, koliko kupuješ, čime plaćaš, da nema zavirivanja u kese i živote. 
Radi se o tome da sam ja izuzetno posvećena i profesionalna osoba, koja voli kad joj se obraćaju sa "vi", celi život vodim bitku protiv zagledanja u tuđe živote, iza tuđih kapija i svoje navike i strasti volim da ostavim po strani i samo za sebe. Na poslu,recimo, nikada nećete znati da meni "nije dan". Ja sam uvek jednako ljubazna, nasmejana i ljudi to vole. Sadržaj svojih torbi volim da zadržim za sebe. 
A onda sam se preselila u drugi deo grada. Ovde, gde trenutno živim, ispred moje zgrade postoji veliki broj piljara, malih prodavnica i pekara, u kojima rade moje komšije i ljudi sa Strele. Na početku me je to strašno nerviralo. Kao da sam se stalno branila od pogleda, od ljubaznog "dobar dan, komšinice, šta ćemo danas za ručak?" i i stalno sam mislila da recimo živim u Njujorku, a ne na Strelištu, to me mesar sigurno ne bi pitao. Uvek sam osećala neku dozu tenzije, glupog straha od procenjivanja i tako su nekako prošle tri godine. 
U međuvremenu, nešto se promenilo. Prvo sam upoznala Nađa, koji ima najbolje voće u kraju. I prati sve trendove zdrave ishrane. Soulfood, superfood, šta god  da poželiš, on će ti nabaviti. Za razumnu cenu, uz osmeh i bez mnogo pitanja. A onda sam pronašla u mlekarici jedan odličan sir, kakav nema na drugim mestima. Stari sjenički, pa još sa paprikom. Muž me voli najviše na svetu kad to kupim. A i kum u poslednje vreme. Uvek sam bila hladna prema tim radnicama, na distanci i bez mnogo priče. A onda sam se ismejala slatko kad sam shvatila da znaju moje navike. Naime, ja nikada ne uzimam plastične kese jer uvek ponesem svoju platnenu torbu. Ne samo zbog očuvanja životne sredine već i zato što posle ne znam gde bih sa tim kesama. U jednom trenutku sam shvatila da posle tri, četiri puta mojih "Hvala, ne treba kesa", žene mi ne pakuju robu u kesu nego u torbu. I to su one žene koje su kao vaše mame. Paze kako da vam natovare jaja da se ne polupaju, a kako sir da se ne ugnjavi. Pre neki dan ulazim ja u lokalnu parfimeriju i vidim kako se prodavačica udara rukom po čelu, kao da je nešto zaboravila. Nisam još ništa tražila, a ona mi već kaže da mleko za skidanje šminke oko očiju za osetljive oči, koje ja koristim, nije uspela da naruči i da sad nema. I vidim kako je ženi žao. Baš vidim kako joj je žao, pita me kako ću sad i da li mi hitno treba. A ne smem ni da pričam kako je pekarica mislila da sam singl i kako je pokušala da me spari sa gazdinim sinom, to je već ozbiljno smešno bilo. Ne znam kome je bilo neprijatnije i ko se više smejao.
Ovog leta saznala sam da mlekarica ide u Pefkohori, prvi put posle mnogo godina na more, na zasluženi odmor, "da dušu odmori", kako ona kaže. Ispričala sam joj kako smo tamo muž i ja išli na svoje prvo letovanje, objasnila joj gde da pojede profiterole za mene i poželela srećan put. Ne sumnjam da će mi sve detaljno ispričati kad se vrati dok mi meri pola kile sjeničkog sa paprikom. 
I ne smeta mi. Čak jedva čekam da čujem kakva je voda u Pefkohoriju ove godine. U svakom slučaju primetila sam da sve manje idem u hipermarkete (a nije da ih nema u kraju), a sve više sam tu, na izvoru priče. Kupujem sa osmehom. Ne proveravam rok trajanja. Imam više poverenja. Čujem i poneki dobar recept za ručak. I ne plašim se bliskosti. 



No comments: